Nasiona chia – zdrowie od Azteków!

441704675939189842.jpg

Istnieje pewna roślina, której cenne właściwości docenili już setki lat temu Aztekowie. Mowa o szałwii hiszpańskiej, której nasiona stanowiły jeden z elementów diety tamtej cywilizacji. Obecnie owe nasiona chia stosowane są między innymi do wypieków oraz puddingów. Liczne składniki mineralne sprawiają, że może być ona idealnym uzupełnieniem naszej diety.

Czym są nasiona chia?

Jak już zostało wspomniane, nasiona chia pochodzą z Ameryki Południowej. Są one produktem zawierającym w sobie bardzo dużo białka, witamin i minerałów. Nie można także zapominać, że są bogate w błonnik. Charakteryzują się raczej neutralnym smakiem, co wpływa na to, że stanowią dodatek do wielu dań, sałatek i deserów. Szczególnie cenione są w przekąskach na bazie jogurtu czy mleka roślinnego. Mogą być alternatywą dla płatków zbożowych, muesli, które też często łączone są z produktami mlecznymi.

Zalety nasion

Nasiona chia zaliczane są do najzdrowszej żywności na świecie. Są one w stanie dostarczyć naszemu ciału bardzo dużą ilość składników odżywczych. Przy tym są niskokaloryczne, co ma ogromne znaczenie dla osób na bardziej restrykcyjnej diecie. Naukowo udowodnionym jest, iż już niewielka porcja tych nasion – około 30 gramów – jest w stanie dostarczyć naszemu organizmowi przeszło 11 gramów błonnika, 5 gramów kwasów tłuszczowych omega-3 oraz 4 gramy białka. Dzięki nim możemy uzupełniać niedobory takich składników mineralnych jak wapń, mangan, magnez, fosfor, cynk, potas czy też witamin B1 i B2 oraz B3. Wystarczą zaledwie 2 łyżki tych nasion, aby uzupełnić przynajmniej 1/3 dziennego zapotrzebowania na te składniki mineralne i witaminy.

Poprawiamy zdrowie!

Nasiona chia cenione są także ze względu na dużą zawartość w nich przeciwutleniaczy. Nie od dziś wiadomo, że związki te redukują procesy starzenia się organizmu, a także przeciwdziałają tworzeniu się nowotworów. Dodatkowo zawarty w nasionach błonnik sprzyja rozwojowi przyjaznej flory bakteryjnej w jelitach, daje nam większe uczucie sytości, przez co nie będziemy tak często podjadać.

Nie możemy także zapominać o białku. Same nasiona zwierają w sobie aż 14 procent tego ważnego związku, co czyni je jednym z najbogatszych naturalnych źródeł roślinnych. Białko również ma wpływ na zmniejszanie apetytu, dzięki czemu stosowanie nasion chia jest rekomendowane dla osób na diecie, chcących zrzucić zbędne kilogramy.

Szałwia hiszpańska posiada w sobie do 8 razy więcej kwasów omega-3 niż dziki łosoś! Jest to jednak nie ten sam typ tłuszczów, który nie jest aż tak bardzo dobroczynny; wciąż jednak pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Takie kwasy oddziałują na pracę mózgu, poprawiają pamięć i koncentrację, mogą wspomagać układ nerwowy, funkcjonowanie wzroku.

Badania naukowe udowodniły także, że nasiona chia wpływają w niektórych przypadkach na część parametrów krwi. Mogą także zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, poziom cholesterolu LDL, wzmacniać kości czy redukować ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

To prawdziwy dar natury, z którego powinnyśmy korzystać jak najczęściej.