Dieta strukturalna według dr Bardadyna

441704675940912464.jpg

Jednym z popularnych trendów w odchudzaniu w zeszłym roku była dieta strukturalna. Wiele kobiet chwaliło sobie jej skutki, szybkie efekty, a także brak zagrożeń dla organizmu i zdrowia, jakie wiążą się z wieloma restrykcyjnymi dietami. Sprawdzimy w związku z tym, czym jest taka dieta i czy warto ją stosować.

Czym jest dieta strukturalna?

Z informacji wyczytanych na stronie internetowej tej diety dowiedzieliśmy się, że wpływać ma ona na odmładzanie, regenerację i wzmacnianie struktury tkanek organizmu. Dzięki stymulowaniu tempa przemiany materii ma ona wpływać na sukcesywne odchudzanie. Jej twórcą jest dr Marek Bardadyn, autor wielu bestsellerowych książek o odchudzaniu i zdrowym odżywaniu. Dieta ta oparta jest na naturalnych produktach zawierających w sobie jak najwięcej wartościowych składników odżywczych. W szczególności mowa tutaj o sporym udziale składników mineralnych, przeciwutleniaczy oraz witamin. Całość połączona jest z ograniczeniem stopnia kaloryczności posiłków. Według podanych informacji poprawie ulega morfologia, poziom glukozy we krwi, a także dochodzi do obniżenia stężenia złego cholesterolu. Dieta ta jest polecana wszystkim osobom, które pragną zrzucić zbędne kilogramy, a także chcą wyleczyć lub obniżyć niepożądane skutki nadciśnienia, cukrzycy, nowotworów czy podwyższonego poziomu cholesterolu.

Jak wygląda dieta?

Dieta strukturalna dra Bardadyna należy do gatunku redukcyjnych jadłospisów. Nasze dotychczasowe posiłki zostają zastąpione produktami strukturalnymi. Ich zadaniem jest dostarczenie nam maksymalnej wartości odżywczej, przy zminimalizowaniu ilości kalorii. Jadłospis nie zawiera w sobie informacji mówiących, co musimy spożywać dzień po dniu. Należy trzymać się tylko ustalonych reguł, dzięki czemu szybko osiągniemy zamierzone efekty.

Pierwszy tydzień diety

Rozpoczynając dietę, nie musimy nastawiać się na zmianę swych nawyków żywieniowych, choć jest to oczywiście wskazane. Nadrzędną cechą tego sposobu odchudzania jest spożywanie posiłków dokładnie co dwie godziny. Co więcej, odbywać się to powinno niczym z zegarkiem w ręku, albowiem maksymalny czas na posiłek wynosi 10 minut. Jeśli przez ten okres nie uda nam się dojeść potrawy, to musimy zostawić ją i poczekać kolejne dwie godziny. Dzięki takiemu systemowi przywracamy naturalne uczucie sytości, a także zaczynamy panować nad sobą i nie podjadamy w ciągu dnia. Możemy spożywać zarówno zupy, mięsa, ryby, jak i makarony czy pieczywo. Trzymać się tylko należy wspomnianej zasady 2 godzin.

Drugi tydzień diety

Dopiero w tym momencie zaczyna się prawdziwa zabawa z dietą. Nasz jadłospis ograniczamy jedynie do produktów strukturalnych zawartych w pięciu posiłkach. Dieta oparta będzie na śniadaniu, przekąsce I, obiedzie, przekąsce II oraz kolacji. Pojawiają się tutaj także koktajle strukturalne, które będą pełnić rolę śniadania lub kolacji. To właśnie podczas tego okresu gubi się najwięcej kilogramów. Z oczywistych względów takie koktajle tworzone z naturalnych składników bogatych w witaminy i minerały. W diecie dokładnie opisane są rodzaje koktajli wraz z ich sposobem działania. Najczęściej zawierają one świeże lub suszone owoce, orzechy, jogurt, kefir, otręby owsiane, pszenne, kakao.

Co warto jeść?

Dieta strukturalna bogata jest przede wszystkim w produkty zbożowe, takie jak kasze, makaron razowy, chleb pełnoziarnisty, muesli, otręby pszenne i owsiane, ryż brązowy i dziki. Powinnyśmy spożywać także liczne warzywa i owoce, migdały, nasiona słonecznika, orzechy włoskie, laskowe, brazylijskie, pestki dyni, sezam, produkty białkowe – fasolę, groch, jaja, jogurt, kefir, mięso kurczaka, łososia, mintaja, pstrąga, soczewicę, soję, wątróbkę oraz oliwę z oliwek. Istotne są także napoje, jak herbata zielona, koktajle strukturalne, naturalne soki owocowe i warzywne.

Skutki uboczne?

Dieta strukturalna nie powinna być groźna dla naszego organizmu, choć nie znajdziemy raczej fachowych badań na jej skuteczność oraz wpływ na zdrowie i samopoczucie. Opieramy się tylko na informacjach twórcy. Według dra Bardadyna w ciągu tygodnia możliwe jest zrzucenie nawet 4 kilogramów. Istotne jest jednak nauczenie się sposobu odżywiania, gdyż po zakończeniu diety nieregularne posiłki mogą spowodować efekt jojo.