Dieta kopenhaska – co warto o niej wiedzieć?

441704675938863486.jpg

Coraz większym powodzeniem wśród pań, które chcą szybko zrzucić zbędne kilogramy, cieszy się dieta kopenhaska. Jest to bardzo ścisła i restrykcyjna dieta, która odpowiednio stosowana może zakończyć się całkiem dobrym sukcesem.

Czym jest dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to przede wszystkim dieta niskowęglowodanowa i niskokaloryczna. Jej zadaniem jest na dłuższy czas usprawnienie naszej przemiany materii. Choć sami jej twórcy obiecują często schudnięcie między 7 a 20 kg, to jednak statystyki przemawiają bardziej za 5-7 kilogramami. Jest to bardzo charakterystyczna dieta, która trwa 13 dni. Każdego dnia suma kalorii w spożywanych przez nas posiłkach wynosi między 500 a 600 kcal. W teorii jej efekty mają utrzymywać się przez 2 lata, jednak wymaga to odpowiedniego podejścia do żywienia już po całym etapie stosowania takiego okrojonego jadłospisu.

Kto może ją stosować?

Nie jest to dieta przeznaczona dla wszystkich z nas. Nie mogą jej stosować przede wszystkim osoby z nadciśnieniem, chorobami nerek i żołądka. Nie powinni z niej korzystać także sportowcy oraz aktywne fizycznie kobiety. Jest to wyłącznie dieta dla osób zdrowych, a jej rozpoczęcie powinno nastąpić dopiero po konsultacji z lekarzem.

Jak wygląda taka dieta?

Na 13 dni, przez które taka dieta ma być stosowana, rozpisane są po kolei posiłki, które muszą być spożywane beż żadnych odstępstw.

Pierwszego i ósmego dnia nasze śniadanie stanowić będzie tylko kubek kawy z kostką cukru. Na obiad spożywamy 2 jajka na twardo, szklankę gotowanego szpinaku oraz pomidora. Na kolację mamy befsztyk wołowy, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny.

Drugiego i dziewiątego dnia śniadanie również stanowić będzie kubek czarnej kawy z kostką cukru. Obiad z kolei to befsztyk wołowy, 5 liści sałaty z łyżką oliwy i sokiem z cytryny oraz wybrany owoc. Na kolację mamy plaster chudej szynki, 2-3 szklanki jogurtu naturalnego.

Trzeciego i dziesiątego dnia znów mamy kubek kawy z kostką cukru, lecz dodatkowo z grzanką. W porze obiadowej spożywamy tylko szklankę gotowanego szpinaku, pomidora oraz świeży owoc. Na kolację 2 jajka na twardo, plaster szynki, 5 liści sałaty z oliwą i sokiem z cytryny.

Czwartego dnia mamy małe urozmaicenie. Na śniadanie co prawda znów kubek kawy z kostką cukru, jednak obiad to już jajko na twardo, tarta marchewkę oraz małe opakowanie twarożku. Naszą kolację stanowić będzie pół szklanki kompotu oraz 2-3 szklanki jogurtu naturalnego.

Piątego i dwunastego dnia śniadanie to coś nowego, czyli duża tarta marchewka z cytryną. Na obiad jemy 300 g chudej ryby gotowanej na parze. Kolacja z kolei to befsztyk wołowy i 5 liści sałaty.

Szóstego i trzynastego dnia śniadanie stanowić będzie kubek kawy z kostką cukru oraz grzanka. Na obiad cały kurczak gotowany oraz 5 liści sałaty z olejem i cytryną. Kolację uzupełnimy o 2 jajka na twardo oraz dużą marchew.

Siódmego dnia śniadanie stanowić będzie herbata, obiad – kawałek chudego mięsa z grilla oraz owoc, co musi nam starczyć do końca dnia, gdyż kolacja nie jest brana pod uwagę.

Porady

Ponieważ takie dania są do siebie podobne i monotonne, warto je każdego dnia uzupełniać o odmienne zioła i przyprawy, oczywiście oprócz soli. Do kawy możemy dodać trochę cynamonu lub kardamonu. Nasz ostatni posiłek musi zostać zjedzony o 19. Przez cały czas zalecane jest picie przynajmniej 2 litrów wody dziennie. Jakiekolwiek odstępstwa, typu lampka wina, guma do żucia, słodycze, sprawiają, że dieta musi zostać przerwana, a jeśli nastąpi to po 6. dniu stosowania, to należy odczekać na ponowny start aż 2 miesiące.

Zalety diety

Jest to przede wszystkim szybka i efektowna dieta, która pozwala w 2 tygodnie zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

Wady diety

Jest to dosyć restrykcyjna dieta, która z racji przyjmowania tylko 500-600 kalorii oznacza spory spadek energii. Nie poprawia ona jednak przemiany materii lub robi to tylko połowicznie. Musi być ona wstępem do innego trybu odżywiania, gdyż przy powrocie do starych nawyków możemy przytyć znacznie więcej niż przed schudnięciem. Tak naprawdę zmierzyć się z nią mogą jedynie wyjątkowo zdesperowane osoby; istnieją zdecydowanie zdrowsze sposoby na zrzucenie kilku kilogramów.